Amor czy Caritas III

Polski język to „uboga język”
Już w samej miłości mamy rozróżnienie miłości na: amor i caritas

Amor, jest miłością pożądliwą.
Jest to miłość wyrażająca się w zafascynowaniu druga osobą, jej osobowością, bogactwem, wyjątkowością.
Osoba kochająca zwraca się do kochanej ze względu na określone jej cechy i walory. Tą miłością kochamy kogoś lub coś dlatego, że jest dobrem dla nas, co daje nam zadowolenie. Jest więc w tym element miłości własnej, jakkolwiek nie tożsamej z egoizmem. Egoista we wszystkim szuka wyłącznie własnej korzyści. W miłości natomiast występuje zawsze element ofiary.

Caritas) jest to miłość altruistyczna, bezinteresowna, oparta na duchowej więzi i
odwołująca się do wartości i motywów religijnych.
To miłość życzliwa , obdarowująca.
Nie jest umotywowana wartością przedmiotu, ku któremu się kieruje, ale obdarowuje z własnej dobroci.

Filia/Dilectio to miłości wolna od zmysłowości, miłość przyjacielska, bezinteresowna, lojalna, wierna. Jest to miłość wyrażająca się we wzajemności, w której obie strony są zarówno podmiotem jak i przedmiotem miłości. Wyraża się ona w zażyłości przejawiającej się w bliskim i częstym kontakcie oraz silnej więzi duchowej.

2 responses to “Amor czy Caritas III

  1. a jakby tak….wielkie BUUUM i ….filia caritas amor…niezbadane są ścieżki… 😀

    ja czasem mam tak, że nie wiem CO, nie wiem JAK, nie wiem DLACZEGO…jedno wielkie kosmiczne zawirowanie….wszystkiego po trosze…. ale generalnie to jestem ….ofiara 😛
    więc szukam, czekam i nie szukam, i nie czekam…..bo ma być ZNAK….i jest ,i nie jest…ale jest DOBRZE 😀 bo jest i FILIA , i CARITAS, i AMOR… Dobry Pan Bóg stawia WIELKIE WYZWANIA…pozwala wybrać i odrzucać…pozwala, bym myślała, że mam wybór, że to ja taka mądra 🙂 odrzuciłam z bólem, ale odrzuciłam MIŁOŚC ZAKAZANĄ, uciekłam i tyle… 🙂 a wybrałam….no dobra, co wybrałam to wybrałam… NIE WSZYSTKO NA SPRZEDAŻ… kmwtw ❤

    Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

